Μια σειρά σημαντικών μεταρρυθμίσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στις διαδικασίες εισαγωγής στα πανεπιστήμια ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Η υπουργός Παιδείας, που παρουσίασε αναλυτικά και τη μορφή που θα έχει το νέο Λύκειο, έκανε εκτενείς αναφορές στις αλλαγές στα πανεπιστήμια, εξαγγέλλοντας, μεταξύ άλλων, τον τερματισμό του φαινομένου των «αιώνιων» φοιτητών και την επαναφορά της ελάχιστης βάσης εισαγωγής.
Στην πρώτη θέση της ατζέντας της υπουργού Παιδείας για τα πανεπιστήμια, ωστόσο, βρίσκεται η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου. Η Νίκη Κεραμέως υποστήριξε σχετικά ότι στόχος του υπουργείου με την κατάργηση του ασύλου είναι να επιστρέψουν «τα πανεπιστήμια σε αυτούς στους οποίους πραγματικά ανήκουν. Δηλαδή στους φοιτητές, στους καθηγητές και στο διοικητικό προσωπικό».
Κατά την παρουσίαση του προγράμματος της κυβέρνησης Μητσοτάκη για την Παιδεία, η υπουργός σημείωσε χαρακτηριστικά ότι μετά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου «οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστημίου».
Τι αλλάζει στα πανεπιστήμια
Κατά την ομιλία της, στη συζήτηση επί των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης Μητσοτάκη, η Νίκη Κεραμέως άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να ρυθμίζονται οι βάσεις εισαγωγής για κάθε τμήμα από τα ίδια τα πανεπιστήμια. Σε αυτή την περίπτωση ο αριθμός των εισακτέων θα καθορίζεται από τα επιμέρους τμήματα των πανεπιστημίων.
«Η μεταρρύθμιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στοχεύει σε ακαδημαϊκά Ιδρύματα πραγματικά αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, εξωστρεφή, σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας», σχολίασε σχετικά η υπουργός Παιδείας.
Οι βασικές αλλαγές στα πανεπιστήμια που εξήγγειλε η υπουργός Παιδείας:
Θεσπίζονται σύγχρονες και αποτελεσματικές δομές διοίκησης, με διακριτές και σαφώς καθορισμένες αρμοδιότητες.
Καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2, πλην εξαιρέσεων.
Ενισχύεται η αυτονομία και εξωστρέφεια των Ιδρυμάτων με:
την απελευθέρωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, τη διεύρυνση της δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, ενίσχυσης των θερινών – χειμερινών σχολειών σε τομείς που η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα (π.χ. πολιτισμός, ναυτιλία, τουρισμός), ανάπτυξης εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, με επένδυση στις νέες τεχνολογίες, αξιοποίηση της δυνατότητας ΣΔΙΤ για την κάλυψη επιμέρους αναγκών των Ιδρυμάτων (π.χ. για κατασκευή φοιτητικών εστιών), εισαγωγής νέου θεσμικού πλαισίου για δωρεές προς τα Ιδρύματα και για την υλοποίηση πατεντών και επιστημονικών ιδεών, απλοποίησης του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ, χωρίς να παραβιάζονται οι κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας, επέκτασης του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα.
Θωρακίζεται η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π) και εισάγονται διαδικασίες αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα.
Νέος «χάρτης» στη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων
Συγκεκριμένα, η Νίκη Κεραμέως δήλωσε ότι η κρατική χρηματοδότηση προς τα πανεπιστήμια θα εξαρτάται από αντικειμενικά κριτήρια όπως το κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, μέγεθος και γεωγραφική διασπορά του ιδρύματος αλλά θα συνδέεται, σε κάποιο βαθμό, και με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.
Ο Ακαδημαϊκός Χάρτης της χώρας θα προκύπτει από την αξιολόγηση της Α.ΔΙ.Π και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων, ώστε να μην επαναληφθεί το καταστροφικό φαινόμενο ίδρυσης νέων τμημάτων πανεπιστημίων και συγχωνεύσεων τμημάτων για την εξυπηρέτηση καθαρά ψηφοθηρικών σχεδιασμών και μικροπολιτικών συμφερόντων.
Πηγή: iefimerida.gr – https://www.iefimerida.gr/ellada/tritobathmia-ekpaideysi-oi-allages-sta-panepistimia?fbclid=IwAR0kt5YRGf5VZdHdx_OZcXGqlfjOzGIMhwts3HoBGkW1w5m04LidTfBZlIw