Ποιοί και πως παίρνουν φθηνό ρεύμα από εγκατάστασεις ΑΠΕ Δήμων & Περιφερειών

Του Κώστα Βουτσαδάκη/

Το δρόμο της ψήφισης και εφαρμογής παίρνει η διάταξη, που παρέχει κίνητρα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να εγκαταστήσουν μονάδες παραγωγής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, για να παρέχουν φθηνό ρεύμα σε νοικοκυριά και να εξυπηρετούν τις ενεργειακές ανάγκες τους.

Η ρύθμιση προβλέπει οι Δήμοι και οι Περιφέρειες να αναπτύξουν εγκαταστάσεις Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, για να παρέχουν φθηνότερη ενέργεια σε ευάλωτα νοικοκυριά αλλά και για να γίνουν οι ΟΤΑ ενεργειακά αυτόνομοι, καλύπτοντας τις ανάγκες κοινόχρηστων κτιρίων και των κοινωνικών υποδομών τους με αυτοπαραγωγή από ΑΠΕ, ώστε να εξοικονομούν πόρους και να αποφορτίζεται το σύνολο των πολιτών από δημοτικά τέλη.

Η ρύθμιση περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για την απλούστευση της αδειοδότησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας του ΥΠΕΝ, το οποίο συζητείται στην Ολομέλεια και εντός των ημερών ψηφίζεται στη Βουλή.

Το νομοσχέδιο προβλέπει πως οι ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού θα μπορούν να εγκαθιστούν μονάδες ΑΠΕ για την υποστήριξη ευάλωτων καταναλωτών και την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας πολιτών του οικείου δήμου ή της οικείας περιφέρειας, που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Επίσης, επιτρέπεται η εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών όχι μόνο κοινωφελών επιχειρήσεων, παιδικών, σταθμών, σχολείων, κέντρων υγείας και νοσοκομείων (που προβλέπονταν ήδη) αλλά και:

– δημοτικών και δημοσίων αθλητικών κέντρων, εγκαταστάσεων και δικτύων οδοφωτισμού, εγκαταστάσεων ύδρευσης και αποχέτευσης καθώς και κάθε άλλου κτιρίου, υποδομής ή εγκατάστασης που, είτε ανήκει, είτε εξυπηρετεί ανάγκες του Ο.Τ.Α.

Σύμφωνα με την Αναλυση Συνεπειών Ρύθμισης, με την εν λόγω διάταξη:

-Επιδιώκεται η εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. από ΟΤΑ α’ ή β ́ βαθμού για εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και κάλυψη των  παροχών κατανάλωσης όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και για κάθε υποδομή αυτών. Επιπλέον σκοπείται η απεμπλοκή των ΟΤΑ α’ ή β ́ βαθμού από την απαίτηση τόσο ο σταθμός ΑΠΕ όσο και οι παροχές κατανάλωσης να είναι υπό το ίδιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο.

-Επιδιώκεται να καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ενεργειακές ανάγκες των ΟΤΑ και των υποδομών τους με πράσινη ενέργεια μέσω της εγκατάστασης σταθμού Α.Π.Ε. και του εικονικού συμψηφισμού ενέργειας. -Αποσκοπούνται η προστασία και η υποστήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών από την ενεργειακή κρίση και την αύξηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας.

 Οι νομοθετικές ρυθμίσεις

Στο νομοσχέδιο που ψηφίζεται στη Βουλή, οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις συγκεκριμένα προβλέπουν:

Για το άρθρο 100 του νομοσχέδίου η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι: «με την αξιολογούμενη διάταξη, επιδιώκεται η εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. από ΟΤΑ α’ ή β’ βαθμού για εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού και κάλυψη των παροχών κατανάλωσης, όχι μόνο για τους ίδιους αλλά και για κάθε υποδομή αυτών. Επιπλέον σκοπείται η απεμπλοκή των ΟΤΑ α’ ή β’ βαθμού από την απαίτηση τόσο ο σταθμός ΑΠΕ όσο και οι παροχές κατανάλωσης να είναι υπό το ίδιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο».

Η νομοθετική ρύθμιση έχει ως εξής: «Άρθρο 100 Εικονικός ενεργειακός συμψηφισμός – Τροποποίηση της περ. 13 του άρθρου 2 του ν. 3468/2006 Στην περ. 13 του άρθρου 2 του ν. 3468/2006 (Α’129), στο δεύτερο εδάφιο προστίθενται οι εγκαταστάσεις της Ενεργειακής Κοινότητας, το τρίτο εδάφιο τροποποιείται με την προσθήκη επιχειρήσεων, προστίθεται νέο τέταρτο εδάφιο και η περ. 13 διαμορφώνεται ως εξής:

«13. Εικονικός ενεργειακός συμψηφισμός: ο συμψηφισμός της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ αυτοπαραγωγού, με τη συνολική καταναλισκόμενη ηλεκτρική ενέργεια σε εγκαταστάσεις του αυτοπαραγωγού, από τις οποίες τουλάχιστον η μία είτε δεν βρίσκεται στον ίδιο ή όμορο χώρο με το σταθμό Α.Π.Ε. ή ΣΗΘΥΑ είτε, αν βρίσκεται, τροφοδοτείται από διαφορετική παροχή. Ειδικά για Ενεργειακή Κοινότητα (Ε.Κοιν.), ο συμψηφισμός της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμό ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ ή Υβριδικό Σταθμό της Ε.Κοιν. γίνεται με τη συνολική καταναλισκόμενη ηλεκτρική ενέργεια σε εγκαταστάσεις της Ε.Κοιν., των μελών της Ε.Κοιν. και ευάλωτων καταναλωτών ή πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, εντός της Περιφέρειας, στην οποία βρίσκεται η έδρα της Ε.Κοιν..

Ειδικά για Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, ο συμψηφισμός της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμό Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. του Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, μπορεί να γίνεται με την καταναλισκόμενη ενέργεια σε εγκαταστάσεις κοινωφελών επιχειρήσεων και Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α) του άρθρου 107 του ν. 3852/2010 (A’ 87), δημοτικών παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών, σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κέντρων υγείας και νοσοκομείων, δημοτικών και δημοσίων αθλητικών κέντρων, εγκαταστάσεων και δικτύων οδοφωτισμού, εγκαταστάσεων ύδρευσης και αποχέτευσης, καθώς επίσης και κάθε άλλου κτιρίου, υποδομής ή εγκατάστασης που είτε ανήκει είτε εξυπηρετεί ανάγκες του Ο.Τ.Α.. Για τους σταθμούς της παρούσας, η παροχή του σταθμού παραγωγής, καθώς και οι αντίστοιχες παροχές κατανάλωσης προς συμψηφισμό δεν είναι αναγκαίο να είναι επ’ ονόματι του ιδίου νομικού προσώπου».

Για το άρθρο 100 του νομοσχέδίου η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι: «με την αξιολογούμενη διάταξη επιδιώκεται να καλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ενεργειακές ανάγκες των ΟΤΑ και των υποδομών τους με πράσινη ενέργεια μέσω της εγκατάστασης σταθμού Α.Π.Ε. και του εικονικού συμψηφισμού ενέργειας. Επιπλέον αποσκοπούνται η προστασία και η υποστήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών από την ενεργειακή κρίση και την αύξηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας».

Η νομοθετική ρύθμιση έχει ως εξής: «Άρθρο 101 Εγκατάσταση σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού- Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης από Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού – Αντικατάσταση άρθρου 14Β του ν. 3468/2006. Το άρθρο 14Β του ν. 3486/2006 (Α’129), αντικαθίσταται ως εξής:

«Άρθρο 14Β Εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. από Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού

Επιτρέπεται η εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. από Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού για κάλυψη ενεργειακών αναγκών κοινωφελών επιχειρήσεων και δημοτικών επιχειρήσεων ύδρευσης αποχέτευσης (Δ.Ε.Υ.Α) του άρθρου 107 του ν. 3852/2010 (A’ 87), δημοτικών παιδικών, βρεφικών και βρεφονηπιακών σταθμών, σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κέντρων υγείας και νοσοκομείων, δημοτικών και δημοσίων αθλητικών κέντρων, εγκαταστάσεων και δικτύων οδοφωτισμού, εγκαταστάσεων ύδρευσης και αποχέτευσης καθώς και κάθε άλλου κτιρίου, υποδομής ή εγκατάστασης που, είτε ανήκει, είτε εξυπηρετεί ανάγκες του Ο.Τ.Α. με εφαρμογή ενεργειακού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, όπως αυτός ορίζεται στις περ. 12 και 13 του άρθρου 2.

Επίσης, επιτρέπεται η εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε και Σ.Η.Θ.Υ.Α. από Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού για την υποστήριξη ευάλωτων καταναλωτών και την αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας πολιτών του οικείου δήμου ή της οικείας περιφέρειας που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας.

Ειδικά για τους σταθμούς του παρόντος άρθρου, κατά παρέκκλιση του άρθρου 14Α του παρόντος, επιτρέπεται η εγκατάστασή τους με εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, με μέγιστη ισχύ παραγωγής των σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. ίση με το εκατό τοις εκατό (100%) του αθροίσματος της συμφωνημένης ισχύος των προς συμψηφισμό παροχών κατανάλωσης.

Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται το άρθρο 14α του παρόντος και η παρ. 10 του άρθρου 11 του ν. 4513/2018 (A’ 9).».

Πηγή: ecopress.gr