ΥΠΕΝ: οδηγίες προς ιδιοκτήτες για δασικά αυθαίρετα και Συμβούλια Ιδιοκτησίας

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Οδηγίες στους ιδιοκτήτες κατοικιών, να υποβάλλουν αίτηση για τακτοποίηση δασικών αυθαιρέτων στη νέα πλατφόρμα, που θα ανοίξει μέσω της Ελληνικό Κτηματολόγιο και στους ιδιοκτήτες που εμπλέκονται στους Δασικούς Χάρτες να μεταγράψουν συμβόλαια  –ακόμη και τώρα- προκειμένου να προσφύγουν στα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών, για απόδοση ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων έδωσε με δηλώσεις του ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.

Όπως έχει δημοσιεύσει το ecopress στο μέτωπο των Δασικών Χαρτών και των δασικών ακινήτων, βρίσκονται σε εξέλιξη δύο σημαντικές για τους ιδιοκτήτες και όλους τους εμπλεκόμενους, θεσμικούς, επιστημονικούς φορείς και επαγγελματίες πρωτοβουλίες από την πλευρά της κυβέρνησης, οι οποίες είναι:

1.Από τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, υπογράφηκε η σχετική κοινή υπουργική απόφαση και ενεργοποιείται ψηφιακή πλατφόρμα στο Ελληνικό Κτηματολόγιο, για την υπαγωγή δασικών αυθαιρέτων σε διαδικασία τακτοποίησης, με βεβαίωση μηχανικού και την καταβολή παράβολου 250 ευρώ.  Δείτε εδώ το ρεπορτάζ του ecopress

Το υπουργείο ΠΕΝ ξεκινά καταρχήν την καταγραφή των αυθαιρέτων και στη συνέχεια θα εξετασθεί πια θα «τακτοποιηθούν» και ποια θα είναι προς κατεδάφιση προκειμένου να μην ακυρωθεί το έργο των δασικών χαρτών, αλλά και να επιλυθεί το πρόβλημα χιλιάδων ιδιοκτητών σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Δείτε εδώ στο ecopress: Δασικά αυθαίρετα: οδηγός υποβολής της αίτησης για τακτοποίηση

2.Νομοθετήθηκε με τον πρόσφατο νόμο του ΥΠΕΝ για την ανακύκλωση, νέα διαδικασία και προχωρά η άμεση σύσταση τεσσάρων Συμβουλίων Ιδιοκτησίας Δασών, Δασικών, Χορτολιβαδικών και Βραχωδών Εκτάσεων (ΣΙΔΧΒΕ), που αναλαμβάνουν την απόδοση ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων στους ιδιώτες, στις περιοχές της χώρας για τις οποίες δεν υπάρχει το τεκμήριο της κυριότητας του Δημοσίου. Δείτε εδώ το ρεπορτάζ του ecopress

Τα τέσσερα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών θα καλύψουν το σύνολο των περιοχών της επικράτειας για τις οποίες δεν ισχύει το τεκμήριο της κυριότητάς του ελληνικού Δημοσίου επί δασών και δασικών εκτάσεων και οι υποθέσεις που θα εξετάσουν  αφορούν  στους ιδιοκτήτες ακινήτων στις περιφέρειες των Πρωτοδικείων των Ιονίων Νήσων, της Κρήτης, των Νομών Λέσβου, Σάμου, Χίου και Κυκλάδων, των νήσων Κυθήρων, Αντικυθήρων, καθώς και της περιοχής της Μάνης όπως αυτή ορίζεται από τα διοικητικά όρια των Καλλικρατικών Δήμων Ανατολικής και Δυτικής Μάνης.

Τι λέει στους ιδιοκτήτες ο ΥΠΕΝ

Για τις εξελίξεις στα δασικά θέματα  μίλησε ο υπουργός ΠΕΝ Κώστας Σκρέκας την Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021,  σε ραδιοφωνική συνέντευξη του, στον «Alpha 9,89»  και  στο δημοσιογράφο Χάρη Ντιγριντάκη και απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις επισήμανε:

Για τα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών:  «Στα Συμβούλια Ιδιοκτησίας μπορούν να προσφύγουν όλοι όσοι βρίσκονται σε περιοχές όπου δεν υπάρχει το τεκμήριο του δημοσίου. Δηλαδή στις περιοχές αυτές, στις οποίες είναι θεσμοθετημένο ότι  εξαιτίας και μόνον του δασικού  χαρακτηρισμού μιας έκτασης δεν  τεκμαίρεται οπωσδήποτε  ότι η έκταση είναι δημόσια μόνο και μόνο επειδή ο χαρακτήρας της είναι δασικός» είπε ο ΥΠΕΝ και σημείωσε ότι:

-« Σε αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν πρέπει να καταθέσει ο ενδιαφερόμενος τίτλο  που ανάγεται στην εικοσαετία και μπορεί να έχει μεταγραφεί έστω και μία φορά, ακόμη και τώρα,  πρόσφατα. Άρα οι ενδιαφερόμενοι να πάνε να μεταγράψουν τους τίτλους είτε είναι από κληρονομιά είτε είναι από αγοραπωλησία,  μέχρι και τώρα μπορεί ο τίτλος να έχει μεταγραφεί.  Από εκεί και πέρα θα υπάρχουν τα Συμβούλια Ιδιοκτησίας, τριμελή όργανα,  που θα επιλύουν τις όποιες διαφορές. Με αυτό τον τρόπο κάτι το οποίο έπαιρνε 15 και 20 χρόνια να τελεσιδικήσει, τώρα θα ολοκληρώνεται  πάρα πολύ γρήγορα. Δίνουμε λύση σε δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας, οι οποίοι δυστυχώς επί πάρα πολλά χρόνια μέχρι τώρα είχαν αυτό το πρόβλημα».

Για την πλατφόρμα τακτοποίησης δασικών αυθαιρέτων: «Η πλατφόρμα ανοίγει για όλους. μπορεί ο καθένας να το κάνει,  ο οποίος  έχει μία οικία. Δεν μιλάμε για βιομηχανικούς χώρους ή άλλες χρήσεις. Είναι μόνο για οικίες  που βρίσκονται σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεις,  οι οποίες έχουν ανεγερθεί χωρίς νόμιμη πράξη της διοίκησης,  χωρίς  δηλαδή άδεια, άρα είναι  σε ένα καθεστώς αυτή τη στιγμή,  που είναι αυθαίρετο επί της ουσίας.  Αυτή η πλατφόρμα, η οποία λειτουργεί κάτω από το Ελληνικό Κτηματολόγιο» είπε ο κ Σκρέκας και σημείωσε ότι:

«Όλοι ανεξαρτήτως που έχουν κατοικία σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεις ανεβάζουν τα συγκεκριμένα δικαιολογητικά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα από το Εθνικό Κτηματολόγιο και στη συνέχεια θα υπάρξει η εξέταση, βάση  μελέτης,  ώστε να δούμε που σχηματίζονται οικιστικές  πυκνώσεις και με βάση τις προβλέψεις της νομοθεσίας να μπορέσουμε να δώσουμε τη δυνατότητα τακτοποίησης για μία περίοδο 30 ετών.  Έτσι να μπορέσουν οι άνθρωποι αυτοί να βρουν μία λύση στο πρόβλημά τους,  το οποίο επαναλαμβάνω ότι έχει δημιουργηθεί τις προηγούμενες δεκαετίες».

Τι ισχύει για την πλατφόρμα τακτοποίησης δασικών αυθαιρέτων

Σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ τεύχος Β αριθμ, 3253 της 22 Ιουλίου 2021)  που υπέγραψαν οι υφυπουργοί ΠΕΝ Γιώργος Αμυράς και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Στύλιος, με την οποία καθορίζονται οι όροι και οι προδιαγραφές λειτουργίας της νέας διαδικτυακής πλατφόρμας τακτοποίησης δασικών αυθαιρέτων προβλέπεται ότι:

Παγώνουν πρόστιμα και κατεδαφίσεις

Η υπαγωγή δασικού αυθαιρέτου σε διαδικασία τακτοποίησης αφορά στα κτίρια κατοικίας. Με την υποβολή της αίτησης και εφόσον αυτή συμπληρώνει τους όρους και τις προϋποθέσεις να γίνει δεκτή,  οι ιδιοκτήτες σε γενικές γραμμές σύμφωνα με το καθεστώς προστασίας του πολεοδομικού χωροταξικού νόμου, (άρθρο 55 του νόμου 4685/2020)  θα πετυχαίνουν για το δασικό αυθαίρετο τους:

-Εξαίρεση από την κατεδάφιση,

-Διαγραφή καταλογισμένων προστίμων

«Πάγωμα» νέων προστίμων

-Συμψηφισμό προστίμων, σε περιπτώσεις τακτοποιημένων αυθαιρέτων

Και εφόσον κατά την τελική έκβαση του Δασικού Χάρτη  το ακίνητο τους εξαιρεθεί ή επιβεβαιωθεί ότι δεν είναι δασικό θα πετυχαίνουν:

-Οριστική νομιμοποίηση αλλά και

-Επιστροφή των τελών και προστίμων που έχουν καταβάλλει από το κράτος.

Ποιοι έχουν δικαίωμα αίτησης

Δικαίωμα για να υποβάλουν την αίτηση, έχουν όλοι οι ιδιοκτήτες που συγκεντρώνουν τους όρους και τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας. Πρώτοι και με αυξημένες προϋποθέσεις είναι οι χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων, οι ιδιοκτησίες των οποίων έχουν καταγραφεί στις λεγόμενες “οικιστικές πυκνότητες”, δηλαδή σε διαμορφωμένους οικισμούς που περιγράφονται με ιώδες χρώμα στους Δασικούς Χάρτες, σε όλες τις περιοχές της χώρας.

Σύμφωνα με τη νέα απόφαση «έχουν και όσοι ενδιαφερόμενοι έχουν υποβάλει αίτηση διόρθωσης προδήλου σφάλματος του δασικού χάρτη, αντιρρήσεις, αίτηση ακυρώσεως ή οποιοδήποτε άλλο διοικητικό ή ένδικο βοήθημα, με το οποίο αμφισβητούν ότι η ιδιοκτησία τους έχει δασικό χαρακτήρα».

«Τρέχουν» οι προθεσμίες

Μπορούν να υποβάλλουν αίτημα στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα οι ενδιαφερόμενοι «εντός της συνολικής προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων κατά του περιεχομένου των αναρτηθέντων δασι­κών χαρτών της εκάστοτε περιοχής δηλαδή έως τη λήξη της προθεσμίας και για όσους κατοικούν μόνιμα ή διαμένουν στην αλλοδαπή, ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει μέσω της πλατφόρμας, ηλεκτρονικά την αίτηση με τα απαραίτητα δικαιολογητικά». Σημειώνεται ότι έχει δοθεί εξάμηνη παράταση στις περιοχές όλης της χώρας  για την υποβολή αντιρρήσεων, που «τρέχει» ανά περιοχή ανάλογα με τις ημερομηνία ανάρτησης του Δασικού Χάρτη μέχρι το τέλος του έτους και όπως έχει ανακοινώσει το ΥΠΕΝ εφόσον χρειαστεί θα δοθεί και νέα παράταση για την επόμενη χρονιά.

Ποιοι εξαιρούνται

Η  υποβολή της αίτησης θα γίνεται στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα του Κτηματολογίου και  θα παραλαμβάνεται διαδικτυακά ταυτοχρόνως και από το Δασαρχείο. Ο ιδιοκτήτης θα μαθαίνει την έγκριση της αίτησης του, με ηλεκτρονικό μήνυμα, εντός διμήνου από την υποβολή της αίτησης. Η έγκριση η απόρριψη της αίτησης θα γίνεται σύμφωνα με τους  όρους και προϋποθέσεις, που έχει καθορίσει  το νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο  προβλέπει συγκεκριμένες εξαιρέσεις, που αποκλείονται από το καθεστώς προστασίας, ιδίως για δασικά αυθαίρετα που βρίσκονται σε διακεκριμένες περιοχές προστασίας.

Συγκεκριμένα εξαιρούνται και δεν έχουν δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση:

α) Κτίρια που δεν έχουν τον χαρακτήρα κατοικίας ή κατασκευής συνοδεύουσας την κατοικία.

β) Κτίρια και λοιπές κατασκευές που έχουν ανεγερθεί μετά την 28η Ιουλίου 2011.

γ) Κτίρια και λοιπές κατασκευές που βρίσκονται σε περιοχές του δικτύου Natura 2000, σε υγροτόπους που προστατεύονται σύμφωνα με τη συνθήκη Ramsar και σε άλλες περιοχές για τις οποίες ισχύουν ειδικές προστατευτικές διατάξεις της φύσης ή του τοπίου, εκτός εάν κατασκευάστηκαν πριν τον χαρακτηρισμό των περιοχών αυτών.

δ) Κτίρια και λοιπές κατασκευές που εμπίπτουν στις περιπτώσεις δ’, ε’, ζ’, η’, θ’, ι’, ια’, ιγ’, ιδ’, ιε’, ιστ’, ιζ’ και ιη’ της παραγράφου 1 του άρθρου 89  του ν. 4495/2017 (Α’ 167).

ε) Κτίρια και λοιπές κατασκευές εντός περιοχών που είναι υποχρεωτικώς αναδασωτέες λόγω πυρκαϊάς, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 38 του ν. 998/1979 (Α’ 289), τα οποία έχουν ανεγερθεί μετά την κήρυξη της αναδάσωσης.

στ) Κτίρια ή συνοδεύουσες κατασκευές που η διατήρησή τους παρακωλύει την διαφυγή των πολιτών ή την πρόσβαση πυροσβεστικών οχημάτων σε περίπτωση πυρκαϊάς ή άλλου κινδύνου από φυσικά φαινόμενα.

Με βεβαίωση μηχανικού

Η νέα απόφαση των υφυπουργών ΠΕΝ και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που καθορίζει τους όρους και προδιαγραφές λειτουργίας τής διαδικτυακής πλατ­φόρμας,  (σύμφωνα με την παρ. 1, του άρθρου 52 του ν. 4685/2020). Επίσης ορίζει τη διαδικασία υποβολής της αίτησης και των απαιτούμενων δικαιολογητικών, μεταξύ των οποίων απαιτείται δήλωση μηχανικού υπογεγραμμένη «με την οποία βεβαιώνεται η περιγραφή της κατοικίας και των συνοδευουσών κατασκευών εφόσον υπάρχουν καθώς και τα απαιτούμενα στοιχεία, ήτοι κάλυψη, δομημένη επι­φάνεια και ύψος τους, καθώς και ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις αποκλεισμού υπαγωγής στη διάτα­ξη που περιγράφονται στην παρ. 3 του άρθρου 51 ν. 4685/2020», που λέει (όπως αναφέρεται και παραπάνω) που εξαιρούνται από τη διαδικασία υπαγωγής σε τακτοποίηση δασικού αυθαιρέτου.

Τι ισχύει για τα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών

Τα τέσσερα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών θα καλύψουν το σύνολο των περιοχών της επικράτειας για τις οποίες δεν ισχύει το τεκμήριο της κυριότητάς του ελληνικού Δημοσίου επί δασών και δασικών εκτάσεων και οι υποθέσεις που θα εξετάσουν  αφορούν  στους ιδιοκτήτες ακινήτων στις περιφέρειες των Πρωτοδικείων των Ιονίων Νήσων, της Κρήτης, των Νομών Λέσβου, Σάμου, Χίου και Κυκλάδων, των νήσων Κυθήρων, Αντικυθήρων, καθώς και της περιοχής της Μάνης όπως αυτή ορίζεται από τα διοικητικά όρια των Καλλικρατικών Δήμων Ανατολικής και Δυτικής Μάνης.

Σε κάθε συμβούλιο συμμετέχει πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως Πρόεδρος, ο Προϊστάμενος της οικείας Κτηματικής Υπηρεσίας με έναν αναπληρωτή του και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δασών της έδρας του Συμβουλίου. Τα συμβούλια αυτά επιλαμβάνονται της αναγνώρισης της κυριότητας βάσει νόμιμα μεταγεγραμμένων τίτλων ιδιοκτησίας συνοδεία τοπογραφικών διαγραμμάτων, στα οποία αποτυπώνεται η επίδικη έκταση με την συνδρομή και άλλων δημόσιων υπηρεσιών, όπου κριθεί χρήσιμο για ασφαλή κρίση. Εφόσον υπάρχουν περισσότερες αιτήσεις για την ίδια περιοχή εξετάζονται από κοινού. Μέχρι τη συγκρότηση των Συμβουλίων Ιδιοκτησίας για τα θέματα κυριότητας επιλαμβάνονται τα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών.

Τι προβλέπει ο νέος νόμος

Η σχετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στη Βουλή προβλέπει ότι: «Διατάξεις για τη διοικητική αναγνώριση της ιδιοκτησίας στις περιοχές του δεύτερου εδαφίου του άρθρου 62 του ν. 998/1979 – Προσθήκη άρθρου 8Α στον ν. 998/1979». Μετά το άρθρο 8 του ν. 998/1979 (Α1 289) προστίθεται άρθρο 8Α, ως εξής: «Άρθρο 8Α. Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών, Δασικών, Χορτολιβαδικών και Βραχωδών Εκτάσεων (ΣΙΔΧΒΕ) που κείνται στις περιοχές του δευτέρου εδαφίου του άρθρου 62 του ν. 998/1979,

Για τη διοικητική αναγνώριση εκ μέρους του Δημοσίου της κυριότητας ή άλλων εμπραγμάτων δικαιωμάτων ιδιωτών ή νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου επί των δασών, των δασικών εκτάσεων και των εκτάσεων των παρ. 5α και 5β του άρθρου 3 που κείνται στις περιοχές του δευτέρου εδαφίου του άρθρου 62 συνιστώνται τουλάχιστον τέσσερα (4) Συμβούλια Ιδιοκτησίας, που έχουν αντίστοιχα ως έδρα την Κέρκυρα, το Ηράκλειο Κρήτης, τη Μυτιλήνη και τον Πειραιά.

Η τοπική αρμοδιότητα εκάστου των ανωτέρω συμβουλίων εκτείνεται: α) του πρώτου, στις περιφέρειες των Πρωτοδικείων των Ιονίων Νήσων, β) του δεύτερου, στις περιφέρειες των Πρωτοδικείων της Κρήτης, γ) του τρίτου, στις περιφέρειες των Πρωτοδικείων των Περιφερειακών Ενοτήτων Λέσβου, Σάμου και Χίου και, δ) του τέταρτου, στις περιφέρειες των Πρωτοδικείων Κυκλάδων, στις νήσους Κύθηρα και Αντικύθηρα και στην περιοχή της Μάνης, όπως αυτή ορίζεται από τα διοικητικά όρια των Δήμων Ανατολικής και Δυτικής Μάνης.

Έκαστο Συμβούλιο Ιδιοκτησίας αποτελείται από :

α) έναν πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, ως πρόεδρο ή έναν δικηγόρο τουλάχιστον παρ’ εφέταις, αναπληρούμενο από τον νόμιμο αναπληρωτή του, β) τον προϊστάμενο της οικείας Κτηματικής Υπηρεσίας, αναπληρούμενο από τον νόμιμο αναπληρωτή του και

γ) τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Δασών της έδρας του Συμβουλίου, αναπληρούμενο από τον νόμιμο αναπληρωτή του.

Ο πρόεδρος και τα μέλη των ως άνω συμβουλίων με τους αναπληρωτές τους, ορίζονται με απόφαση του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης επί διετή θητεία, η οποία μπορεί να ανανεώνεται. Η συνεδρίαση μπορεί να διεξαχθεί και με τηλεδιάσκεψη ως προς ορισμένα ή και ως προς όλα τα μέλη.

Τα Συμβούλια Ιδιοκτησίας της παρ. 1 επιλαμβάνονται της αναγνωρίσεως της κυριότητας ή άλλου εμπραγμάτου δικαιώματος με αίτηση του ενδιαφερομένου ιδιώτη ή νομικού προσώπου, επί τη βάσει προσκομιζομένων υπ’ αυτών νόμιμα μεταγεγραμμένων τίτλων ιδιοκτησίας, οι οποίοι έχουν συνταχθεί το αργότερο μέχρι την 1η.7.2001, έστω και αν έχουν μεταγράφει μεταγενέστερα και οι οποίοι συνοδεύονται από τοπογραφικά διαγράμματα, εξαρτημένα στο Ελληνικό Γεωδαιτικό Σύστημα Αναφοράς 1987 (ΕΓΣΑ 87), στα οποία αποτυπώνεται η περιγραφόμενη στους τίτλους έκταση όπως και επί τη βάσει όσων στοιχείων τηρούνται στη δασική υπηρεσία. Τα Συμβούλια μπορούν να ζητήσουν και την αποστολή από άλλες δημόσιες υπηρεσίες κάθε χρήσιμου εγγράφου ή άλλου στοιχείου ή να διατάξουν τη διενέργεια ειδικής έρευνας ή πραγματογνωμοσύνης προς διαμόρφωση ασφαλούς κρίσεως περί των προβαλλομένων ιδιωτικών δικαιωμάτων.

Περισσότερες αιτήσεις που αφορούν στην ίδια έκταση ή σε συνεχόμενα τμήματα, εξετάζονται από κοινού. Τα ως άνω Συμβούλια, μετά την ανάγνωση της εισηγήσεως του ορισθέντος εισηγητού, γνωμοδοτούν αιτιολογημένα επί εκάστης υποθέσεως. Η κρίση των Συμβουλίων σχηματίζεται με ελεύθερη εκτίμηση των ως άνω αποδεικτικών στοιχείων υπόκειται δε στην έγκριση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δυναμένου να αποδεχθεί ή μη αυτή, εν όλω ή εν μέρει, αλλά επ’ ωφελεία του Δημοσίου, όχι όμως και να τροποποιήσει αυτήν εις βάρος του Δημοσίου.

Σε περίπτωση που το δικαίωμα της κυριότητας επί των ανωτέρω εκτάσεων έχει καταχωρηθεί υπέρ ιδιωτών στα κτηματολογικά βιβλία των οικείων κτηματολογικών γραφείων και το ελληνικό Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας επ’ αυτών κατ’ εφαρμογή της περ. IV της παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 3208/2003 (Α’ 303), δεν ακολουθείται η ανωτέρω διαδικασία.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Οικονομικών, και Δικαιοσύνης καθορίζονται ειδικότερα τα θέματα της συγκρότησης και εσωτερικής οργάνωσης των Συμβουλίων Ιδιοκτησίας, τα της λειτουργίας και της ενώπιον αυτών διαδικασίας προς κρίση των υποθέσεων και έκδοση των γνωμοδοτήσεών τους, περιλαμβανομένης και της εκπροσωπήσεως ή αυτοπρόσωπης παραστάσεως των ενδιαφερομένων, τα της συλλογής του αποδεικτικού υλικού και εξετάσεως μαρτύρων, τα της ανάθεσης πραγματογνωμοσύνης, τα της κοινοποιήσεως των γνωμοδοτήσεων στους ενδιαφερομένους και τις δημόσιες αρχές, τα της εκδόσεως και κοινοποιήσεως των υπουργικών αποφάσεων, όπως και τα της εκτελέσεως αυτών.

Μέχρι τη συγκρότηση των Συμβουλίων Ιδιοκτησίας της παρ. 1, αρμόδια για τη διοικητική αναγνώριση της κυριότητας ή άλλων εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί των ανωτέρω εκτάσεων κατά τη διαδικασία της παρ. 3 είναι τα Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών του άρθρου 8.

Με την κοινή απόφαση της παρ. 4 είναι δυνατόν να ιδρύονται περισσότερα Συμβούλια Ιδιοκτησίας και να καθορίζονται η έδρα και η περιφέρεια εκάστου των ιδρυομένων Συμβουλίων.»

Το ελληνικό Δημόσιο δεν ασκεί ένδικα μέσα κατά αποφάσεων του κτηματολογικού δικαστή με τις οποίες αναγνωρίζεται η κυριότητα ή άλλο εμπράγματο δικαίωμα ιδιωτών ή νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου επί των ανωτέρω εκτάσεων, εφόσον δεν διαθέτει τίτλους ιδιοκτησίας ή άλλα επαρκή στοιχεία απόδειξης της κυριότητάς του. Πρωτόκολλα Διοικητικής Αποβολής που εκδόθηκαν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος και αναφέρονται στις παραπάνω εκτάσεις ανακαλούνται από τότε που εκδόθηκαν».

Πηγή: ecopress.gr