Ο Κλεισθένης αλλάζει την Tοπική Aυτοδιοίκηση!

Αντίστροφα προς τη νομοθέτηση του νέου θεσμικού πλαισίου για την αυτοδιοίκηση μετρούν πλέον οι ημέρες, μετά τη δημο¬σιοποίηση του νομοσχεδίου με τον κωδικό τίτλο «Κλεισθένης 1» την Παρασκευή 27 Απριλίου. Η διαβούλευση εξπρές λήγει στις 14 Μαΐου και έπειτα το λόγο θα έχει η Βουλή.

Παρά τις σημαντικές τομές που εισηγείται η κυβέρνηση, από τη δομή του νομοσχεδίου είναι σαφές ότι δεν έχουμε μια ολοκληρωμένη θεσμική μεταρρύθμιση, όπως ήταν ο «Καλλικράτης». Αντιθέτως, ο κορμός του παλιού νόμου διατηρείται και γίνεται μια σημειακή τροποποίηση άρθρων. Άλλωστε, η αποσπασματικότητα της κυβερνη¬τικής παρέμβασης τονίζεται και από την προσθήκη “1” στον τίτλο του πονήματος της: Έπεται και συνέχεια νο-μοθετικών μεταρρυθμίσεων διαβεβαιώνουν οι κυβερνη¬τικοί παράγοντες. Το …σίκουελ του «Κλεισθένη», δηλαδή το δεύτερο κύμα των αλλαγών που έχουν κατά νου στον ΣΥΡΙΖΑ, απαιτεί συνταγματικές αλλαγές, όπως λένε.

Κεντρικό σημείο των αλλαγών που εισηγείται το νο¬μοσχέδιο είναι φυσικά η αλλαγή του εκλογικού νόμου της αυτοδιοίκησης με καθιέρωση απλής αναλογικής. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι το σύνολο των εδρών στα Δημο¬τικά και Περιφερειακά Συμβούλια θα κατανέμεται στις παρατάξεις βάσει των αποτελεσμάτων τους στον πρώτο γύρο. Αν κανείς υποψήφιος δήμαρχος δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία των ψήφων (50% συν μία ψήφος) ακολουθεί δεύτερος γύρος μεταξύ των δύο πρώ¬των υποψηφίων, μόνο για την ανάδειξη του Δημάρχου ή Περιφερειάρχη. Στη μεγάλη λοιπόν πλειοψηφία των Δήμων και Περιφερειών οι επικεφαλής των διοικήσεων δεν θα διαθέτουν πλέον πλειοψηφία στα συμβούλια.

Μείζων αλλαγή που συνδέεται με την αποδυνάμωση αυτή Δημάρχων και Περιφερειαρχών είναι και η εισα¬γωγή της συνδιοίκησης. Το άρθρο 68 του «Κλεισθένη» τροποποιεί τον «Καλλικράτη» που όριζε πως «αντιδήμαρχοι είναι οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας που ορίζει ο δήμαρχος» αφαιρώντας τις λέξεις «της πλειοψηφίας». Για τους αντιπεριφερειάρχες προβλέπεται επιπλέον ότι αυτοί δεν θα εκλέγονται χωρίς σταυρό όπως σήμερα, αλλά θα προέρχονται στο σύνολό τους από τους εκλεγμένους περιφερειακούς συμβούλους.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η θητεία των δημοτικών και περιφερειακών αρχών γίνεται εκ νέου 4ετής και βέβαια αποσυνδέονται οι τοπικές εκλογές από τις ευρωεκλογές. Η αλλαγή αυτή μάλιστα τίθεται σε ισχύ από την τρέχουσα περίοδο, καθώς ημερομηνία των αυτοδιοικητικών εκλογών ορίζεται η δεύτερη Κυριακή του Οκτωβρίου 2019. Η αλλαγή αυτή για την τρέχουσα περίοδο θα φέρει μια παράταση της θητείας των σημερινών διοικήσεων κατά 4 μήνες, αφού αντί να παραδώσουν στις 31 Αυγούστου 2019, αυτό θα γίνει στις 31 Δεκεμβρίου.

Οι συνδυασμοί των παρατάξεων θα μικρύνουν ση¬μαντικά, καθώς ο αριθμός των υποψηφίων θα πρέπει να είναι ίσος με τον αριθμό των εδρών του Συμβουλίου ή αυξημένος κατά 10%. Οι εκλογικές περιφέρειες των Δήμων που προέρχονται από συνενώσεις παραμένουν.

Σημαντική αλλαγή είναι επίσης η αυτονόμηση των Τοπικών Συμβουλίων (στους δήμους που προέρχονται από συνενώσεις) τα οποία θα εκλέγονται με χωριστή κάλπη και χωριστά βέβαια ψηφοδέλτια. Ο πρόεδρος των Τοπικών Συμβουλίων θα εκλέγεται από τα μέλη του σε δεύτερο χρόνο και θα είναι ανακλητός.

Οι Δημοτικές Κοινότητες αναβαθμίζονται, καθώς θα μπορούν να συντάσσουν έναν «τοπικό προϋπολογισμό» ορίζοντας τις δικές τους προτεραιότητες. Παρόλ’ αυτά, η εξαγγελία να πάρουν τις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής δεν αποτυπώθηκε στο νομοσχέδιο. Ενδιαφέρον έχει η θεσμοθέτηση μιας υποχρεωτικής ετήσιας Συνέλευσης Κα¬τοίκων στις Δημοτικές Κοινότητες.

Στα μέτρα ενίσχυσης των δημοκρατικών δομών εν¬τάσσεται και η ενεργοποίηση των τοπικών δημοψηφισμάτων. Εκτενή κομμάτια του νομοσχεδίου περιγράφουν με κάθε λεπτομέρεια τη διεξαγωγή των δημοψηφισμάτων που θα έχουν αποφασιστικό χαρακτήρα, αν το ορίσει ο Δήμος ή η Περιφέρεια που θα το προκηρύξει και βέ¬βαια στο βαθμό που αφορά τις αρμοδιότητές τους.

Ωστόσο απομάκρυνση από το δημοκρατικό φορτίο του «Καλλικράτη» συνιστά η αντικατάσταση του αιρετών Συμπαραστατών του Δήμου με ένα σώμα 58 «Διαμεσολαβητών» (8 για την Αττική και 50 για καθέναν από τους υπόλοιπους νομούς της χώρας). Οι εκπρόσωποι του νέου θεσμού διαμεσολάβησης δεν θα χρειάζονται την αυξημένη πλειοψηφία των δημοτικών συμβουλίων όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά την απλή πλειοψηφία των μελών διοίκησης στις Περιφερειακές Ενώσεις των Δήμων.

n Χαριτολογώντας συνεργάτης του Η από την ομάδα των Προεδρικών, που ενδιαφέρονται για τις δημοτικές εκλογές στην Κεφαλονιά, μας έλεγε:

  1. Είναι φανερό ότι στην Κεφαλονιά θα υπάρξουν πολλοί υποψήφιοι, αφού χρειάζεται μικρός αριθμός ατόμων για να φτιάξει κάποιος ψηφοδέλτιο.
  2. Οι Αντιδήμαρχοι δεν θα είναι απαραίτητα από την πλειοψηφία.
  3. Θα μπορεί να γίνεται τοπικό δημοψήφισμα π.χ. το Ληξούρι θα μπορούσε να ζητήσει απόσχιση από το Δήμο Κεφαλονιάς! Ή η Κεφαλονιά απόσχιση από την ΠΙΝ!
  4. Η ακόμη πιο ακραίο, η ΠΙΝ απόσχιση από την Ελληνική επικράτεια!
  5. Ο Δήμαρχος θα πρέπει να έχει ιδιαίτερη μορφωτική ικανότητα για να τα φέρνει πέρα, και όχι απλά να λέει μαγκιές και να χτυπάει φιλικά πλάτες.

Αναδημοσίευση από www.kefalonianmantata.gr