Κεφαλονιά: Το πρόγραμμα αφίξεων κρουαζιερόπλοιων σε Σάμη και Φισκάρδο και οι προϋποθέσεις ανάπτυξης του κλάδου στην περιοχή

Στη δημοσιότητα δόθηκαν οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στην Κεφαλλονιά για το 2024, με βάση πάντα τις μέχρι σήμερα κρατήσεις. Σύμφωνα λοιπόν με τα σχετικά στοιχεία, έχουν προγραμματισθεί 116 προσεγγίσεις εκ των οποίων 4 στη Σάμη και 7 στο Φισκάρδο.

Ειδικότερα για τη Σάμη, έχουν προγραμματιστεί αφίξεις για τις 02/05, τις 18/05, την 01/08 και τις 17/10. Οι τρεις προσεγγίσεις αφορούν το υπό σημαία Μπαχάμες γνωστό μας κρουαζιερόπλοιο “Seabourn Encore” το οποίο ναυπηγήθηκε το 2016 στην Ιταλία, έχει μήκος 210 μέτρα και μπορεί να φιλοξενήσει έως και 638 επιβάτες, ενώ η τέταρτη αφορά το κρουαζιερόπλοιο “Seabourn Quest” το οποίο ναυπηγήθηκε επίσης στην Ιταλία το 2011, έχει μήκος 198 μέτρα και δυνατότητα φιλοξενίας 450 επιβατών.

Στο Φισκάρδο θα καταπλεύσουν το χωρητικότητας 112 επιβατών “Sea Dream I” στις 13/06, στις 22/07 και στις 07/08, το ίδιας χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιο “Sea Dream II” στις 30/07 και στις 21/09 και το θηριώδες “MCS Explora 1”, με χωρητικότητα έως και 1.473 επιβάτες, στις 08/07 και στις 05/08.

Φυσικά δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αν θα παραμείνουν τελικά 11 οι αφίξεις, αν θα προστεθούν και άλλες ή θα ακυρωθούν κάποιες εξ αυτών. Μπορούμε όμως με βάση τον μέχρι σήμερα σχεδιασμό των ναυτιλιακών εταιρειών, να εξάγουμε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα:

  • Το μερίδιο της Σάμης και του Φισκάρδου από τις συνολικές αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων που θα προσεγγίσουν την Κεφαλλονιά το 2024 ανέρχεται σε μόλις 9,5%. Ποσοστό υψηλότερο συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές, εξαιρετικά χαμηλό ωστόσο αν αναλογιστεί κανείς τη γεωγραφική τους θέση στον άξονα του Ιονίου, αλλά και το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος των επιβατών των κρουαζιερόπλοιων που δένουν στην Κεφαλλονιά, καταλήγουν στη Σάμη για να επισκεφθούν τα αξιοθέατα της περιοχής μας.
  • Με βάση τη χωρητικότητα των παραπάνω κρουαζιερόπλοιων και με τις παραδοχές για μέσο ποσοστό πληρότητας επιβατών της τάξης του 80% και μέσο ποσοστό αποβίβασης επιβατών στο 50%, υπολογίζεται ότι περίπου 2.500 άτομα θα αφιχθούν στη Σάμη και το Φισκάρδο.
  • Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, η μέση δαπάνη τουρίστα σε ένα λιμάνι transit, ανέρχεται στα 65€. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το δυνητικό ποσό που θα δαπανήσουν οι επιβάτες σε Σάμη και Φισκάρδο μπορεί να φτάσει τα 160.000€.
  • Το παραπάνω ποσό, αν και απο μία πρώτη ανάγνωση φαντάζει εξαιρετικά μικρό, εντούτοις με μέση τιμή δωματίου στα 100€, αντιστοιχεί σε 1.600 διανυκτερεύσεις τουριστών σε καταλύματα της περιοχής μας. Επιπλέον, για κάθε 100 περισσότερους επιβάτες, ο τζίρος για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες μας θα αυξάνεται κατά τουλάχιστον 6.500€. Φυσικά, προσέγγιση περισσότερων ή/και μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων, θα σήμαινε αυτόματα και περαιτέρω αύξηση των εσόδων.
  • Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις σχετικές κλαδικές μελέτες, κάθε 24 επισκέπτες κρουαζιέρας υποστηρίζουν μία θέση εργασίας πλήρους απασχόλησης, αυτό συνεπάγεται έως και 104 θέσεις εργασίας στο Δήμο μας.

Το μεγάλο ερώτημα βέβαια, είναι πώς θα μπορούσε να επιτευχθούν τα  παραπάνω…

Η παγκόσμια πρακτική είναι συγκεκριμένη και απολύτως απλή. Συμφωνίες με τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και δημιουργία υποδομών.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι αν θέλουμε την περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος, θα πρέπει να δημιουργηθεί η κατάλληλη υποδομή ώστε να δένουν κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Σάμης, συνεργασία του Δήμου με tour operators και ναυτιλιακές εταιρείες της Ελλάδας και του εξωτερικού και φυσικά παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών. Τόσο από τους επαγγελματίες του κλάδου, όσο και από τις υπηρεσίες στα σπήλαια και τα άλλα σημεία ενδιαφέροντος. Έτσι θα μπορέσει η περιοχή μας να ενταχθεί στο τακτικό πρόγραμμα όσων δραστηριοποιούνται στην ανατολική Μεσόγειο και όχι να ελπίζει σε ευκαιριακές προσεγγίσεις πλοίων με τους επιβάτες τους να χρησιμοποιούν λέμβους για την αποβίβασή τους.

Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι η διεθνής εμπειρία έχει δείξει πως η χρήση λεμβών δεν προτιμάται πλέον από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου, καθώς μειώνουν το διαθέσιμο χρόνο για εκδρομές στον τόπο προορισμού, ταλαιπωρούν τους επιβάτες και ταυτόχρονα αυξάνουν τον κίνδυνο κάποιου τραυματισμού ή ακόμη και ατυχήματος. Για όλους τους παραπάνω λόγους, εκτιμάται ότι μόνο το 40-50% των επιβατών αποβιβάζονται σε προορισμούς που η προσέγγιση γίνεται με λέμβους, έναντι 90% και πλέον στους υπόλοιπους προορισμούς.

Επιπλέον, οι νέοι αποκαλούμενοι και boutique προορισμοί, όπως θα μπορούσε να αναδειχθεί η Σάμη, δεν απαιτούν μεγάλους επιβατικούς σταθμούς ή κατασκευές που συνοδεύονται από υψηλό κόστος, εκτεταμένο χρόνο κατασκευής και πιθανή αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος. Άλλωστε υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, όπως οι πλωτές πλατφόρμες που εδώ και χρόνια χρησιμοποιούνται με επιτυχία σε Σκανδιναβία και Καραϊβική. Μάλιστα με ελάχιστες προσαρμογές μπορεί να εξυπηρετήσουν ακόμη και τις ανάγκες ενός υδατοδρομίου, που επίσης θα ήταν ένας επιπλέον μοχλός ανάπτυξης της περιοχής μας.

Σε κάθε περίπτωση, η δημιουργία υποδομής για την πρόσδεση κρουαζιερόπλοιων, θα αποτελεί ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο που θα δώσει τεράστια προστιθέμενη αξία στον τόπο μας, θα επιμηκύνει την τουριστική σαιζόν και φυσικά θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Άλλωστε, όπως κατ’ επανάληψη έχουμε επισημάνει, ο φυσικός πλούτος, τα σημαντικά αξιοθέατα, αλλά και η γεωγραφική θέση της Σάμης ενδείκνυνται για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού.

Πηγή: poulatakefalonias.gr